Aprilia RSV4 X telah dilancarkan di Kuala Lumpur

Kuala Lumpur, 2 Januari 2020 – Sama seperti Aprilia RSV4 1100 yang dikeluarkan dari Kilang, model Aprilia RSV4 X, versi khas ini dibina untuk merayakan sepuluh tahun sejak kelahiran model pertama, dijual dalam masa singkat.Ianya eksklusif telah diumumkan pada 23 Mac di litar Mugello semasa Aprilia All Stars, program Aprilia yang menyaksikan penyertaan lebih daripada 10,000 penggemar motosikal, Aprilia RSV4 X dibangunkan oleh Aprilia Racing di Kilang RSV4 1100 dan ianya dihasilkan hanya terhad kepada sepuluh unit.

Sebaik sahaja tempahan dalam talian dibuka pada factoryworks.aprilia.com, hanya beberapa jam sebelum pengeluaran khas model lumba Itali ini habis dijual, sebuah motosikal khusus untuk trek dan ditawarkan pada harga 39,900 Euro.Aprilia RSV4 X, versi khas V4 dari Noale yang dibuat oleh Aprilia Racing ianya dalam edisi terhad, hanya dikeluarkan dalam sepuluh unit untuk meraikan ulang tahun ke-10 tahun di mana ia memenangi tujuh gelaran WSBK, kini telah diumumkan buat kali pertama di Asia, ianya berlangsung di Kuala Lumpur dan Max Biaggi akan mengujinya di trek Litar Antarabangsa Sepang pada 3 hingga 5 Januari 2020. 20 Pemilik Aprilia akan mempunyai peluang eksklusif untuk menyertai ujian bersama pada 4 Januari 2019.

Aprilia RSV4 X ini mencapai berat kering 165 kg.Dengan memilih satu siri komponen ringan seperti pensterilan karbon – dipertingkatkan dengan grafik khas yang diilhamkan oleh livery 2019 MotoGP Aprilia RS-GP – serta tangki yang lebih ringan. Satu lagi elemen yang menarik adalah panel yang digunakan untuk menyesuaikan kawalan elektronik utama RSV4 X.Rim Marchesini pada roda magnesium dipadankan untuk lebih mantap pengendalian RSV4.

Enjin 1100 cc V4 yang dipadankan adalah telah dihasilkan dan ditala secara langsung oleh Aprilia Racing, platform Piaggio Group yang paling maju untuk pembangunan teknologi yang digunakan dahulu untuk motosikal perlumbaan dan kemudian ke model pengeluaran dari kilang.Sistem ekzos adalah dari Akrapovic ini dari titanium dan saluran karbon, sementara penapis udara telah digantikan dengan elemen Penapis Sprint, khususnya penapis udara yang terbaik, sama unit yang menggunakan Aprilia Racing dalam MotoGP. Penalaan elektronik diuruskan oleh pemetaan ECU dengan tetapan trek khusus. Komponen-komponen ini memastikan peningkatan daya maksimum, dari 217 HP yang sudah sangat baik.

Antara yang pertama di dunia yang datang dengan sistem brek Brembo, GP4-MS yang sangat canggih dan sangat cekap yang bertindak pada sepasang cakera keluli dengan teknologi T-Drive dan dikawal oleh pam radial billet 19×16 untuk Aprillia RSV4 X ini.